Żeby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, trzeba zacząć od wyjaśnienia tego, czym ta psychiczna
odporność w ogóle jest.
Naukowcy ujmują ją jako zdolność jednostki do pozytywnego rozwoju i dobrego funkcjonowania
psychospołecznego, pomimo obiektywnie niekorzystnych warunków życia. Mówiąc prościej odporność
psychiczna to umiejętność tolerowania frustracji, zdolność człowieka do radzenia sobie z wyzwaniami,
presją i twórczego radzenia sobie z różnymi przeciwnościami. Któż by nie chciał, aby jego dziecko takie
właśnie było?
Odporność psychiczna lub inaczej rezyliencja zależy od wielu czynników. Jednym z nich są indywidualne
właściwości dziecka związane z jego temperamentem, funkcjonowaniem intelektualnym czy
emocjonalnością. U dziecka, które jest umiarkowanie aktywne, przejawia pozytywną emocjonalność,
zrównoważenie, łatwo nawiązuje interakcje społeczne i jest wytrwałe w realizacji podejmowanych
zadań rezyliencja rozwinie się bardzo naturalnie. Szczególne znaczenie przypisuje się poczuciu własnej
skuteczności, czyli takiemu przekonaniu, że pomimo trudności można osiągnąć postawione sobie cele i
nie zrezygnować. Inny ważny element, na bazie którego buduje się psychiczna odporność, a tym samym
umiejętność radzenia sobie ze stresem, to poczucie własnej wartości.
Poczucie własnej wartości
najczęściej wyraża się w prawidłowej samoocenie. Stabilna, adekwatna samoocena sprawia, że dziecko
wierzy we własne możliwości i adekwatnie reaguje na trudności. Dla odmiany dzieci o niskiej
samoocenie mają tendencje do przeceniania trudności i szybko się im poddają.
Nie sposób pominąć jeszcze jednej ważnej rzeczy – emocjonalnej inteligencji. Badania wykazały, że
dzieci z wysokim poziomem inteligencji emocjonalnej lepiej radzą sobie z trudnościami i rzadziej stosują
niekorzystne sposoby radzenia sobie z stresem. Po czym poznać czy dziecko ma wysoki poziom
inteligencji emocjonalnej? Po tym, że potrafi budować pozytywne relacje z innymi, ma dużo lepsze
zdolności komunikacyjne i łatwiej rozumie emocje wyrażane niewerbalnie poprzez mowę ciała, gesty i
ton głosu – będzie o tym osobny wpis.
Co jeszcze buduje odporność psychiczną dziecka? Nie zaskoczę Cię, gdy powiem, że jego rodzina.
Bliskość emocjonalna członków rodziny, ciepłe relacje z rodzicami dają dziecku poczucie
bezpieczeństwa, wsparcia, pomocy. Zainteresowanie, troska, wrażliwość rodziców na potrzeby dziecka
buduje w nim zaufanie do dorosłych i świata, co znacząco wpływa na umiejętność radzenia sobie w
trudnych sytuacjach.
Lepiej być rodzicem pobłażliwym czy wymagającym? Badania dowodzą, że jako
najbardziej korzystny w budowaniu odporności psychicznej u dzieci uznawany jest styl demokratyczny,
który zapewnia członkom rodziny rozumną swobodę, ale wymaga od nich odpowiedzialności. Niska
odporność psychiczna i trudności w samodzielności w dorosłym życiu, występuje najczęściej u osób,
które wychowywane były w warunkach nadmiernej kontroli lub też były nadmiernie chronione przez
rodziców przed negatywnymi doświadczeniami i rozczarowaniami – nie popieram bezstresowego
wychowania. Dla właściwego rozwoju dziecka ważne jest, by zbierało ono różne doświadczenia i
wyzwania, było narażone na niewielkie frustracje, tak aby budowało poczucie własnej kompetencji i
skuteczności. Zbyt mały stres bądź brak wyzwań mogą prowadzić do tego, że zasoby odpornościowe
rozwiną się w niewystarczającym stopniu.
W kolejnym artykule poruszę kwestię wzorca przywiązania, który również ma wpływ na budowanie
odporności psychicznej. Więź z podstawowym opiekunem tworzy się w pierwszym okresie życia dziecka
i ma podstawowe znaczenie w całym poźniejszym życiu, wpływając na jego sposób funkcjonowania w
bliskich relacjach.
Czy na rozwój odporności psychicznej dziecka ma wpływ to co się dzieje poza domem? Zdecydowanie
tak. Budowaniu rezyliencji sprzyja nauka w dobrze funkcjonującym przedszkolu czy szkole, w której
kładzie się nacisk na zdobywanie wiedzy, ale także nauczanie odpowiedzialności i etyki. W pewnym
okresie życia dziecka ogromną rolę odgrywa przyjazny nauczyciel, trener czy inny mentor. Ważnym
elementem w kształtowaniu odporności psychicznej są prawidłowe relacje interpersonalne z rówieśnikami
i nauka radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.
Odporność psychiczna to proces wielowymiarowy, nie sposób wyczerpać tego tematu w w jednym
artykule. Dlatego na podsumowanie, chcę Wam polecić książkę autorstwa Edith Grotberg pt.
„Zwiększanie odporności psychicznej, wzmacnianie sił duchowych”. Autorka wskazuje w niej trzy
źródła odporności dzieci. Symbolicznie zostały one nazwane: „ja mam, ja jestem, ja mogę”. „Ja mam”
dotyczy posiadania ludzi wokół, którzy kochają, uczą i wspierają. „Ja jestem” dotyczy samoświadomości,
myślenia o sobie jak o kimś odpowiedzialnym, optymistycznym, kogo inni mogą lubić i kochać. „Ja
mogę” przejawia się w poczuciu sprawstwa, kompetencji i umiejętności rozwiązywania problemów. I to
jest moim zdaniem kwintesencja myślenia o tym czym jest i jak rozwijać psychiczną odporność u dzieci.
Na podstawie
dr hab. Maria Ryś, prof. UKSW, dr hab. Elżbieta Trzęsowska-Greszta, prof. UKSW „Kształtowanie się i
rozwój odporności psychicznej”, 2018
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.